Visingsö – perfekt för minisemestern

Under helgen firade jag min födelsedag och vi ville spendera helgen någon  annanstans än hemma… Vi hade flera olika alternativ på resmål  – skulle vi åka iväg på en weekend i Europa utan barnen, eller skulle vi kanske ta en premiärtur med husbilen? Jag bestämde mig ganska snabbt för att jag ville spendera födelsedagen tillsammans med barnen, så en helg på tu man hand valdes bort och tillslut valde vi en helg på Visingsö.

Färjan mellan Gränna-Visingsö

På fredagen hämtade Jan och barnen upp mig på jobbet och under två timmar senare stod vi vid färjeläget i Gränna. Båten över tog bara 20 minuter, så innan klockan 18 var vi incheckade på Visingsö Vandrarhem. Vi fixade kvällsmat och sedan gick vi ut på promenad och han få en magisk solnedgång över vattnet!

Kvällspromenad med barnen i cykelvagnen

Lördagen startade på bästa sätt med en god frukost på Wisingsö Pensionat. Efter frukosten gick vi in på öns bibliotek och läste böcker en bra stund. Sedan var det dags för att plocka fram cyklarna och cykelvagnen och ge oss ut på upptäcktsfärd. Vi cyklade söderut, ner till Näs Slottsruin som härrör från 1100-talet! Efter det  fortsatte vi norrut genom ekskogen som planterats under 1800-talet för att säkra Sveriges tillgång på virke till flottan. Som ni kanske märker så är Sveriges historia ständigt närvarande vart man än befinner sig på ön…

Biblioteket
Vi läste många böcker på Biblioteket på ön
Näs slottsruin, på södra änden av ön

Vi stannade även till vid färjan och Visingsborgs Slottsruin, men nu hade klockan hunnit närma sig lunch så vi cyklade ganska snabbt vidare hemåt. På vägen såg vi ett mysigt café, och där kunde vi inte låta bli att stanna till! Vi köpte glass och njöt i solen en stund. Resten av dagen höll jag och barnen lugnare tempo, men Jan gav sig (såklart!) ut på en till cykeltur och tog sig runt resten av ön… På kvällen var det grillning och sedan kollade vi på film i sängen hela familjen!

Visingsborg ligger precis vid färjeläget
Paus med kaffe & glass

Efter frukosten på söndagen checkade vi ut och åkte till en strand på norra delen av ön. Barnen lekte i sanden i någon timme och sedan åt vi lunch innan vi tog färjan och begav oss hemåt. Självklart hann vi med ett stopp i Gränna för att köpa med några polkagrisar hem…

Självklart kan man leka på stranden trots att det inte är badväder!
Lunch innan vi tog färjan tillbaka till fastlandet

Den lilla ön utanför Gränna visade sig vara ett bra val! Inte så långt borta och perfekt att spendera lite kvalitetstid med familjen! Det bästa med helgen (förutom vädret 🙂 ) var helt klart cykelturen på ön. När vi skulle åka hem på söndagen så kände allihopa att vi hade velat stanna några nätter till…

Gränna bjöd på strålande sol!

Funderar du på att åka över till Visingsö i sommar? Här kommer några tips:

• Vi ställde oss i ”chansarfilen” och på vägen över fick vi precis plats. Om man åker under högsäsong så är det nog klokt att boka färjebiljetter till bilen/husbilen innan…
  • Det är inget måste att åka över med bilen/husbilen till Visingsö. Det finns ställplatser precis vid färjeläget i Gränna, så om man vill spara en slant så kan man ta cyklarna över.
  • Det finns en ny ställplats precis vid färjan på Visingsö, den invigdes påsken 2018. Vi såg även ställplatser vid Näs i södra delen och vid flygplatsen i norr.
  • Vi bodde på Visingsö Vandrarhem som var ett prisvärt alternativ och låg mitt på ön. Vi bodde i eget rum, men med gemensam toalett och dusch. Det fanns det tillgång till kök och när vi bokade ingick även frukost på Pensionatet.
  • Det finns en liten mataffär på ön, som är öppen dagligen.
  • Om ni åker med barn så måste ni gå till öns bibliotek, där är det perfekt att spendera nån timme och läsa massa böcker! Biblioteket har öppet varje dag 8-22, men är obemannat. Så härligt koncept!