Tulum – ett bitterljuvt återseende

Jan var i Tulum första gången för 20 år sedan och för 10 år sedan var vi där tillsammans. Vi anade att platsen skulle ha ändrats en hel del sedan sist. Mycket riktigt var det ett annat Tulum vi kom till… Lite mindre paradis och betydligt fler turister, men samtidigt strålande sol och fantastiskt vatten. Och vad mer kan en begära, egentligen?!

Det blev faktiskt över en vecka i Tulum, från söndagen 19/1 till måndagen 27/1. Hade vi besökt Tulum mitt i resan tror jag inte att vi stannat så länge. Nu blev det så eftersom vi tänkt flyga hem från Cancun och vi inte vill spendera för många dagar i Playa Del Carmen. Vi hade först en plan på att åka till Isla de Holbox, men efter att vi mött flera som avrått oss att ens åka dit så valde vi att skippa ön helt och hållet.

Men vi tar det från början… På söndagen 19/1 tog vi oss från Bacalar till Tulum med en stor buss med AC! Tror att det var första lyxiga bussen på hela resan, och det kostade därefter! Vi fick betala runt 350 kronor för alla fyra från Bacalar. Resan tog lite över tre timmar och för första gången var Edvin lite uttråkad och frågade ”Är vi framme snart?”. Det hände inte lika mycket spännande på den stora turistbussen, han är van vid stopp titt som tätt och annat än motorväg att kolla på… 🙂

Vårt hotel, Mundo Maya, låg bara några hundra meter från bussterminalen så vi hade faktiskt checkat in redan vid lunchtid! Hotellet låg precis på stora vägen, där de flesta restauranger och affärer låg. Vi hade även en park med lekplats intill. Helt perfekt, men framförallt var personalen på hotellet fantastisk! Vi fick lyxfrukost med färskpressad apelsinjuice, finkaffe och våfflor på Babel Café i botten av hotellet varje morgon. Bästa frukosten på länge!

Vi tog en Colectivo för 20 pesos (ca 10 kronor) till stranden varje dag. Eller vi fick hoppa av vid vägen och gå nästan två kilometer för att hamna på stranden… Vi har inget emot att gå, så för oss var det perfekt! Annars går det att ta taxi eller hyra cykel. Sist vi var i Tulum bodde vi i en liten strandcabana, men nu var alla boenden på stranden dyra. Eller vi hittade faktiskt boende för mellan 400-500 kronor, men i vårt mått mätt är det dyrt. Speciellt när vi bodde för nästan halva priset i staden, med frukost som ingick. Med barnen kändes det också som en fördel att bo i Tulum City med lekplats intill och betydligt fler restauranger att välja på.

Vårt första intryck när vi kom till vägen mot stranden var – Nej! Charmen med Tulum är helt borta! Sist var det gott om ödlor och blommor längs med promenaden mot stranden, nu var det istället fullt av turister och souvenirbutiker. Trots det lyckades vi faktiskt se en och annan ödla, näsbjörn och fjäril på vägen. Barnen är väldigt intresserade av natur och vildliv, så därför är alla djur vi får se ”i det vilda” alltid spännande.

På stranden var det fullt med folk och försäljare av snorkel- och båtturer. Inte alls den folktomma paradisstrand vi besökte sist. Dessutom var vattnet grumligt och inte alls så blått som vi mindes det. Vi blev lite besvikna, men samtidigt var vi beredda på förändringen… Tänk att Jan bodde i en hängmatta på stranden när han var i Tulum första gången! Då fanns det knappt några hotell, cabanas eller restauranger på stranden. Tiden har sin gång helt enkelt.

Vi funderade på om vi bara hade blivit bortskämda med otroligt blåa vatten under de sista åren (etc Andamanerna, Fiji, Seychellerna, Maldiverna och Zanzibar plus Bacalar vi precis lämnat)… men vattnet blev faktiskt blåare och klarare under de andra dagarna. Vi fick veta att det hade blåst och regnat i flera dagar innan vi kom till Tulum och det hade gjort att vattnet inte var lika turkost.

Vi insåg ganska snart att, visst Tulum har ändrats, men det var helt okej ändå. Det enda som räknas är ju trots allt att få vara tillsammans (i värmen och ute på äventyr, om en får sätta lite krav). Vi ville njuta till max under våra sista dagar på semestern, och det lyckades vi med 🙂 Varenda dag badade vi i kristallklart vatten och myste på en sarong på stranden. Så Tulum blev ändå ett bra avslut på resan…

Nu har vi bara några dagar kvar och de kommer att spenderas i Playa Del Carmen. På torsdag (30/1) väntar flyg hemåt. Eller, troligtvis… Vi har ju stand-by biljetter så allt kan hända 🙂

2 reaktioner till “Tulum – ett bitterljuvt återseende”

1. Så kul att läsa och se alla fantastiska bilder!
    Hoppas ni kommer med alla flyg ni vill!
    Massor med kramar från oss ❤️❤️