Oceanien

Under vintern 2009/2010 åkte jag och Jan på vår första ”jorden-runt-resa”. Vi började i Asien (Thailand och Bali/Indonesien) för att sedan fortsätta till Australien. Eller så var tanken, men när vi landade var det regnigt och tråkigt väder så vi fortsatte istället till Nya Zeeland. Här hyrde vi en liten camper och åkte runt på sydön. Vilken natur! Storslaget och vackert!

Vår camper, Nya Zeeland

Sydön, Nya Zeeland
Efter Nya Zeeland åkte vi tillbaka till Australien och reste runt där, med start i Sydney. Här skulle jag verkligen kunna tänka mig att bo. Rent och fräscht överallt, vackra byggnader och trevliga människor. Synd att det ligger så långt bort!

Harbour Bridge, Sydney, Australien
Vi stannade på flera ställen längs med västkusten, dök och snorklade i stora barriärrevet och hade det allmänt härligt. Australien är dyrt, så med vår budget innebar det att bo i dorm med andra resenärer. Efter Sydney åkte vi till Airlie Beach och sedan Hervey Bay. Utanför Hervey Bay ligger ön Fraiser Island, dagarna på denna ö var höjdpunkten på resan. Vi åkte ett gäng på 9 i en jeep som vi hyrde och körde runt på ön och tältade. Helt fantastiskt!

Maheno Skeppsvrak, Fraser Island, Australien

Jag kör jeepen i djup sand på stranden, Fraser Island, Australien

Jag och Jan på Fraser Island, Australien
Efter Australien åkte vi till Fiji, första stoppet var Nadi innan vi åkte ut till paradisön Mana Island. På denna lilla ö mitt ute i Oceanien var det lugna och härliga dagar!

Världens vackraste ölburk?

Utsikt från högsta punkten på Mana Island, Fiji

Solnedgång, Nadi, Fiji
Nästa stopp var Hawaii och Waikiki Beach. Vi hyrde en bil med några som bodde i vårt dorm och åkte runt ön. Vi åkte upp till North Shore och kollade på alla häftiga vågor, och spanade på surfare som vågade sig ut i vattnet. Vi snorklade i Hanauma Bay och gick upp på toppen av Diamond Head där man har utsikt över Honolulu.

Utsikt över Honolulu, från Diamond Head, Hawaii

Hanauma Bay, Hawaii

Vågorna på North Shore, Honolulu, Hawaii
Efter sol och värme åkte vi till ett, inte riktigt lika varmt, USA. Vi hyrde bil och åkte från Los Angeles via Route 66 till Las Vegas, vi åkte på road trip i några dagar innan det var dags att åka hem.