León- Nicaraguas bästa stad (om vi får bestämma)

Granada hade alla delar för att vara just den staden som jag älskar – ruffiga, pampiga hus som är slitna och nötta. Allt detta hade även León, men det var ändå lätt att välja vilken stad vi gillade bäst. León hade en helt annan vibe som vi föll för direkt.

Vi åkte från Granada först vid 11-tiden i fredags (20/12) eftersom barnen ville bada i poolen innan vi stack. Resan mot León började med en minibuss till Managua. Där fick vi byta buss och sedan var vi framme. Eller ja, vi fick ta en cykelriksha och promenera en bit först… Trots det kunde vi checka in på Lazybones Hostal vid 15- tiden. En kort resdag med andra ord! Nu var vi rejält hungriga, så vi gav oss ut på stan för att få i oss lite mat och få en första titt på staden.

Jag gillade verkligen Granada, men så fort vi kommit fram till León insåg jag att det där lilla extra som saknades, som jag inte riktigt kunde sätta fingret på var pulsen och folkvimlet. I León fanns det fullt av stånd som sålde allt från frukt & grönt till kläder, skor och leksaker. Barnen var helt lyriska över alla leksaker – ”jag har aldrig sett så här många leksaker” utbrast Edvin.

Vi hade bara en hel dag att utforska León så vi försökte göra det mesta av lördagen (21/12). Eftersom vi bodde på ett ställe med pool och barnen älskar att bada så fick vi klämma in lite bad på förmiddagen. Efter det spanade vi in kyrkor, gick på marknaden och klättrade upp på taket av katedralen. Barnen såg hela taket som en enorm lekplats och vi fick muta med att det skulle bli ett dopp i poolen om vi gick ner. När vi kommit fram till Lazybones Hostel så var det ett gäng andra barn i poolen. Edvin & Alice var överlyckliga att få kasta boll och leka med de andra barnen.

Sista kvällen avslutades inte på bästa sätt… Vi gick länge och letade restaurang, det var inte det enklaste att hitta vettiga vegetariska alternativ. När vi tillslut hittade en italiensk restaurang så slutade det hela med att vi fick gå därifrån hungriga, en timme och en kvart efter att vi beställt… Vi hade frågat några gånger om maten var på väg och fick till svar ”om några minuter” varje gång. Det var flera andra bord som också väntade på maten, så det verkade som att köket hade det stressigt! Vid 21.45 gav vi upp och sa att vi inte kunde vänta längre. Vi hittade ett snabbhak som serverade friterad kyckling (vad annars?!), som hade lekplats! Barnen var nöjda i alla fall och jag lyckades få några nachochips i magen.

Egentligen var planen att åka från Nicaragua till Isle de Tigre i Honduras. Men julen kom emellan och ställde till det. Isle de Tigre är en liten vulkanö precis mellan Nicaragua och El Salvador, där det endast finnas några boenden och ett par restauranger. Vi vågade inte riskera att bli fast på en liten ö under julhelgen där det knappt går att få tag i mat. Det har nämligen hänt oss tidigare, då var året 2012 och ön Tobago i Karibien. Därför bestämde vi oss för att åka rätt igenom Honduras och fortsätta till El Salvador… Det lär ta hela söndagen (22/12) eftersom det blir ett antal olika bussar plus två gränsövergångar…

2 reaktioner till “León- Nicaraguas bästa stad (om vi får bestämma)”

1. Vi saknar er också! Men nu är det ju bara några månader kvar tills vi ses ? Det går fort! Kram