Vattenfallen i Krka – vackert men extremt många turister!

På måndagen känns det alltid som att vi är ett steg närmare hem, eftersom det är då jag blir medveten om hur länge vi har varit iväg… Idag har vi varit iväg 5 veckor och nu har nedräkningen börjat, bara en vecka kvar!

Vattenfallen i Krka

Igår åkte vi till nationalparken Krka, som mest är känd för sina vackra vattenfall. Och visst det är vackert, men om du åker i juli är det också extremt mycket folk. Detta gör att naturupplevelsen, för min del, försvinner nästan helt. Jag har svårt att njuta av naturen när man trängs med flera tusen andra! När vi kom på morgonen stod det att 7200 biljetter fanns kvar och när vi åkte, runt kl 15, så fanns 3500 kvar. Det var alltså minst 3700 personer i parken, vilket känns helt galet. Det var dessutom dyrt att gå in, 180 kuna/person (ca 230 kronor). Vi har tidigare betalat för att gå in i parker och sevärdheter på resan, men det har varit några tior.

Edvin kollar på fiskarna i vattnet

Vi valde att gå en rutt på ca 2 kilometer. Största delen var på spångade leder (som jag älskar att gå på!) längs med vattnet. Det var väldigt vackert, med vattendrag med fiskar och små vattenfall hela vägen. Vi såg till och med en orm som jagade fisk i vattnet, vilket var extremt häftigt. Edvin hade hur kul som helst och var helt oberörd av allt folk. Han sprang runt och kollade på fiskar och plaskade med fötterna i vattnet. Vår lilla solstråle! Han hade hur kul som helst, hela vägen, så det var värt både pengarna och tiden!

Edvin plaskar i vattnet

Mitt enda tips om du funderar på att åka till Krka är: åk inte dit under högsäsong! Eller i alla fall inte om du vill ha lite lugn och ro för att kunna stanna till längs med vägen och uppskatta den fina naturen. Sen får du inte glömma badkläder, det går att bada i fallen.

Ganska fullt på bron vid vattenfallen!

Vi hade tänkt åka upp till Plitvice Lakes, men känner att vi sparar det till en annan sommar, om vi åker till Kroatien i juni eller september… Då ska jag nog lyckas njuta riktigt av den, vad jag har hört, helt magiska naturen där.

När vi kom tillbaka till Pärlan åt vi lite lunch (mackor räknas väl som lunch?!) och åkte vidare norrut. Vi stannade i en liten mysig by som hette Drage och letade ställe för natten. Det fanns en fyrstjärnig camping, Oaza Mira, men den kostade runt 700 kronor natten! Vi hittade istället en liten camping, Delphin, som låg precis vid vattnet och kostade under 200 kronor.

Auto Camp Delphin, havet skymtar bakom husbilen

Vi lagade spagetti & köttfärssås och sedan gick vi ner till stranden. Edvin var i vattnet och vi andra tre satt på stranden och tog det lugnt. Vilka härliga dagar och kvällar vi har! Vi passar på att njuta av värmen! Sedan vi kom till Kroatien har det blivit behagliga temperaturer, på lite över 30 grader och svalare kvällar. Helt perfekt!

Kvällen spenderades på stranden, precis som sig bör på semestern!