Charmiga Cartagena de Indias

Det är underbart när stället du inte hade några större förhoppningar på visar sig vara ett litet guldkorn som får dig att vilja upptäcka mer. Hela familjen gillade Cartagena från start och mot slutet av tiden där hade vi alla blivit förälskade i den lilla staden, vid kanten av karibiska havet!

När vi landade i Cartagena, strax efter lunch, i måndags (11/11) så var tanken att ta oss direkt till Playa Blanca. Det är en strand som nås enklast med båt, minibuss eller taxi. Det går också att ta lokalbuss en bit på vägen och sedan moppetaxi sista halvtimmen. Det hela slutade med att vi tog lokalbussen från flygplatsen den korta biten in till staden. På bussen fick vi veta att det bara gick att ta sig till Playa Blanca på morgonen. Då var det bara att tänka om och leta boende. Vi fick i efterhand veta att alternativet med lokalbuss och moppetaxi går att åka hela dagen, men i efterhand var det nog tur att vi inte visste det då. Istället fick vi fyra nätter och härliga, lugna dagar i Cartagena.

Det är ingen mening att ändra ett vinnande koncept, så när Jan letade boende väntade jag och barnen på ett torg. Barnen lekte med alla sina bilar och dinosaurier tills de tröttnat. Då gick båda två istället på nötjakt och fyllde sin hink med alla möjliga nötter och kärnor från träden. Jag älskar hur barnen kan leka med allt möjligt runt omkring. Fantasin har inga gränser! Jan lyckades hitta ett billigt hostel innanför murarna i gamla staden. För runt 200 kronor fick vi ett familjerum med frukost, men delad toa och dusch. Perfekt för oss!

Första kvällen gick vi runt i gamla staden och uppe på stadsmuren. Det fanns en del personer som var utklädda och en kille hade målat kedjor runt händer och fötter. Spindelmannen kände barnen igen, men vad var detta?! Varför hade han kedjor på sig? Det här är en av anledningar till varför jag uppskattar att resa med barnen. Helt plötsligt satt vi alla och pratade om den vidriga slavhandeln. Det hade vi nog inte gjort en måndag hemma. Barn är barn, men jag är också av den uppfattningen att barn förstår långt mer än vi tror och att sanningen alltid är rätt.

Cartagenas historia är mörk. Först blev området invaderat av spanjorer och staden grundades i början av 1500-talet. Staden var en del av den spanska nya världen och en av de viktigaste hamnarna. Cartagena blev en viktig handelspunkt i Karibien och Sydamerika, inte mist blev staden centrum för slavhandeln. En stad full med rikedomar på 1500-talet innebar ett ständigt hot från pirater och plundringar. Därför byggdes en stadsmur runt det som idag kallas ”gamla staden” och det finns även gott om fort och fästningar.

Jan var i Cartagena för ganska exakt 20 år sedan (han firade millennieskiftet här!) och staden har ändrats en hel del (precis som resten av Sydamerika). I den stadsdel han bodde då, Getsemani, var det slummigt, helt utan restauranger och bara enstaka billiga hostel. Nu blomstrade den stadsdelen! Det var vackra målningar i skarpa färger på husväggar, restauranger överallt och gott om hotell och hostel.

Vi var osäkra på nästa stopp på resan. Skulle vi ta oss till Playa Blanca överhuvudtaget? Stranden är Cartagenas mest kända, men också ökända, strand. Det ska vara helt fullt på stranden på dagen, både med människor men också av jetski och bananbåten. Det är inte riktigt vår grej. Visst, när solen börjat gå ner och alla dagsturister åkt ska stranden vara nästan folktom, men ändå… Det lockade inte riktigt och för varje försäljare i Cartagena som utropade ”Tour to Playa Blanca” blev vi allt mer säkra på att vi inte ville dit.

Vi spenderade fyra nätter i staden, från måndag (11/11) till fredag (15/11). Under dessa dagar hann vi med ett besök till Bocca Grandes (tråkiga) stränder. Det vi spenderade mer tid på var att strosa runt i gamla staden och i Getsemani utanför murarna. Här var det fantastiskt vackert ! Vi åt massa god mat, det blev ett antal olika sushiställen (Edvins favorit), men också lokala restauranger med colombiansk mat, varvat med pizza och poké bowl.

Vi bestämde oss tillslut för att flyga till San Andres, som är en liten colombiansk ö ute i karibiska havet. Mysiga städer har vi haft gott om under våra första tre veckor i Sydamerika, men nu ville vi ha skönt strandliv! Förhoppningsvis får vi just det på lilla San Andres!

2 reaktioner till “Charmiga Cartagena de Indias”