Storslagna och natursköna Iguazúfallen

När vi landade vid gränsen mellan Argentina, Paraguay och Brasilen så var jag förväntansfull. Iguazúfallen var precis intill och snart skulle jag få se runt 250 vattenfall på nära håll. Det är nåt speciellt med vatten och en jäkla massa forsande vattenfall som sträcker sig över nästan tre kilometer i bredd kan väl inte vara annat än storslaget?!

När vi satt i taxin på väg till flygplatsen, på torsdagen (31/10), utbrast Alice ”jag älskar Toto”! Hon undrade helt enkelt varför vi satt i en taxi och inte i kära Toto… När vi förklarade att vår lilla bobil står hemma och vilar, så blev hon lugnare. Väl framme på flygplatsen fick vi checka in, men vi fick inga platser. Vi skulle få veta vid gaten om vi kom med planet eller inte. När alla gått ombord fick vi stå och vänta en stund, sedan blev vi framropade och fick våra boardingkort. Vi kom med! Vi fick inte platser bredvid varandra, men vi fick i alla fall platser två och två. Flyget tog några timmar och det var bitvis mycket turbulens och väldigt skumpigt!

I taxin på väg till flygplatsen, Buenos Aires

Det var skönt att gå av planet och känna värmen, nu var vi i regnskogen! Vi hade haft en plan att eventuellt åka till vattenfallen på eftermiddagen, med det var stora mörka moln på himlen och blåste, så istället tog vi bussen till vår lägenhet, Departementos El Chileno. Vi fick ett fantastiskt bemötande av kvinnan som hyrde ut lägenheten. Hon berättade att det var ett oväder var på ingång och bad oss vänta med att åka till vattenfallen till morgondagen. Precis när vi kommit inomhus så började det regna och blåsa mer och mer. Jag och barnen låste in oss på rummet och kollade på film.

Under tiden letade Jan efter lunch som han kunde köpa med sig. Det blev världens oväder, med strömavbrott, åska och stormbyar. Jan var helt dyngsur när han kom tillbaka och han berättade att han sett ett hustak blåsa av och flera stor grenar som brutits av och förstört bilar. Vilken tur att jag hade stannat inne med barnen! Vi satte oss och åt fyllda baguetter och sedan fortsatte vi kolla på film. Det blev totalt tre filmer innan ovädret gett med sig och vi kunde gå ut igen. På kvällen gick vi runt i Puerto Iguazú, som visade sig vara en större stad än vi väntat oss. Vi promenerade runt i staden och efter en fantastiskt god pasta gick vi till rummet.

Kvällens promenad i Puerto Iguazú

På fredagen (1/11) tog vi bussen till vattenfallen. Vi valde att gå två av vandringslederna, både under och över vattenfallen. Vi började med att gå under fallen och detta visade sig vara den häftigaste delen, härifrån såg vi ju faktiskt alla vattenfall. Det var varningsskyltar att vi skulle hålla barnen nära, det fanns både puma och jaguar. Vi stötte aldrig på dessa djur, men vi såg fåglar, ödlor, varaner och näsbjörnar (coaties). Näsbjörnarna var närgångna och det var gott om skyltar att de absolut inte fick matas. En liten näsbjörn gick fram emot oss och snabbt som en blixt hade den sprungit till väskan, öppnat blixtlåset, rivit upp en påse med chips och rafsat åt sig några. Helt galet! Det gick så fort att vi knappt hann blinka.

Det var varmt, nästan 40 grader och full sol. Som tur var erbjöd den täta regnskogen svalkande skugga. Vi spenderade princip hela dagen med att gå runt vid alla vattenfall, det var fantastiskt häftigt! Jag har lite svårt för sådana här naturupplevelser, som har blivit en stor turistattraktion och någonting som man ”måste” se. När naturen runt om inte är viktig, utan allt en ska se är vattenfallen så att ”Iguazu” kan bockas av på en lista. När det är uppbyggda vägar, restauranger och till och em ett stort hotell komplex innanför naturreservatets gränser. Tänk bara att en MILJON människor besöker vattenfallen varje år.  Men, Iguazufallen var faktiskt häftigt! Trots det kan jag ändå tycka att det är många gånger är häftigare att gå en liten stig till ett vattenfall djupt inne i djungeln där det inte finns en människa. Det är en naturupplevelse!

På vissa ställen var det gott om folk på gångarna vid fallen!

Vattenfallen ligger precis vid gränserna mellan Argentina, Brasilien och Paraguay. Många väljer att kolla på vattenfallen både i Brasilien och Argentina, men vi valde att endast kolla från Argentina. Det är omtvistat vilken sida som är ”vackrast”, men vi kände oss nöjda (och Jan har tidigare kollat på vattenfallen från Brasilien). Så på lördagen (2/11) tog vi istället bussen över till Brasilien och flygplatsen. Sedan väntade ett inrikesflyg till Rio, staden som ständigt kommer med i listan över ”vackraste städerna i världen” eller ”städerna du måste se”.

4 reaktioner till “Storslagna och natursköna Iguazúfallen”

1. Åååh man längtar tillbaka när man ser dom där bilderna! Vi var där för 10 år sedan utan att resa med barn. Nu är det dock annorlunda när man har 3 st själv men helt klart inspirerande.

1. Förstår att du längtar tillbaka! Det är verkligen fantastiskt här! Förstår också att det är annorlunda med 3 små, men kul att du blir inspirerad! ?