När ett dygn i magiska Doha är minst lika bra som en paradisstrand på Zanzibar

Kontinenten som jag aldrig avslöjade igår var Afrika. Tanken var att vi skulle sitta och sippa paraplydrinkar på Zanzibar idag. Så blev det inte, men vi kom i alla fall halvvägs 🙂 Man kan inte alltid ha tur när man reser som standby och för eller senare slår oturen in. Idag var det inte i form av fullbokade plan utan något så trist som ett par jeans… När vi reser med ID-biljetter så måste vi vara relativt välklädda. Sandaler och shorts är ett stort no no, men på de senaste resorna har mörka jeans gått bra. Vi har kanske blivit lite mer slappa med klädkoden sedan vi fick barn…

Barnen roar sig på flygplatsen när vi väntar på vårt bagage

Det beror sjävklart en hel del på vilket bolag vi flyger med och idag gick det inte alls. Vi blev stoppade i Doha och fick inte gå på nästa plan, trots att vi redan var incheckade och hade fått platser. Ena alternativet var att springa och leta upp nya kläder på flygplatsen, med två vilddjur som smakråd… Det övergav vi ganska snabbt! Eftersom vi inte fick ut vårt incheckade bagage, så kunde vi inte byta till andra kläder som vi hade med oss. Det andra var därför att strunta i Zanzibar och stanna i Doha i ett dygn, för att ta planet imorgon istället. Vi valde alternativ två och fick snällt stå över våra platser. Bättre tur imorgon eller nåt 🙂

Äntligen på väg mot bussen in till Doha, efter 4 timmars väntan på flygplatsen…

För er som tänker ”fasiken vad irriterad jag hade varit” så kan jag lugna er med att vi knappt ryckte på axlarna. Det kanske låter som en klyscha eller nåt, men vi är så vana vid att planer ändras och vi ser inte det negativa alls med ett litet stopp på vägen (om vi inte är på väg hemåt, då är det ALLTID jobbigt att fastna någonstans…)! Vi fick faktiskt flera trevliga överraskningar redan innan vi hunnit lämna flygplatsen: 1. Doha har en ny (nåja, några år gammal) femstjärnig flygplats, en viss skillnad mot den som mötte oss sist! 2. Visumet var nu gratis! 3. Personalen var schysst och gjorde så att vi (efter några timmars väntan) fick vårt bagage, trots att det var taggat och nästan på väg mot Tanzania.

Edvin och Alice agerar smakråd (älskar hur skyldig Alice ser ut på bilden!)

På morgonen tog vi bussen in till staden och direkt när vi hoppade av gick Jan in i en butik och köpte ett par nya byxor och en skjorta. Hoppas att det blidkar personalen på Qatar Airways 😉 Vi gick till hotellet och i vanlig ordning slängde vi in väskorna och gav oss ut på stan. Vi tog oss ner mot Soul Waqif och spenderade flera timmar med att bara strosa runt. Det blev en dag med god mat, häftiga byggnader, ett litet tivoli och såklart en stund på en lekplats 🙂

Det är tydligen så här man ska pimpa sin raggarbil i Qatar!
Eller varför inte sin motorcykel?!
Edvin och Alice på väg mot Soul Waqif
Män som sitter och klipper tyger på gatan
Så gott med hummus och olika röror till! Jag skulle nog kunna leva på det…
Edvin spanar på gamla båtar…
… och springer runt på en av gatorna vid Soul Waqif
Han är alltid ett steg före, det gäller att hänga med!
Personalen tar hand om Alice när Edvin får åka karusell
Här har han fullt upp på lekplatsen! Tänk om man kunde ha hälften av hans energi…
Edvin springer fram till kameler som fanns i en inhägnad i ökensanden…

Det började blåsa upp till sandstorm precis när vi gick hemåt på eftermiddagen och det blev precis mörkt, trots att klockan bara var strax efter 16. Eftersom det fortfarande blåste runt en massa sand på kvällen så köpte vi upp mat till rummet och åt i sängen. Så mysigt! Nu ser vi fram emot ett alarm alldeles för tidigt imorgon och en flygresa till Dar el Salam. Det går flyg direkt till Zanzibar härifrån, men såklart ser det fullt ut… Förhoppningsvis är vi ett steg närmare en paradisstrand imorgon 🙂

Kvällsdopp i poolen
Frukost på sängen är ju sen gammalt, men hur är det med kvällsmat?!
Edvin var väldigt fascinerad av denna lilla polisbil! Och visst håller ni med honom, den är svårt att sluta titta på! Visst strålar bilen makt och status?!

2 reaktioner till “När ett dygn i magiska Doha är minst lika bra som en paradisstrand på Zanzibar”

1. Det är ju så här Gam Travel brukar vara! Tokyo resan var alldeles för enkel 🙂
    Hoppas ni kommer med planet till Zanzibar!